fbpx

3 טיפים פשוטים לשיפור הביטחון העצמי והסיכויים להתקבל למשרה הבאה שלך

זמן קריאה כ- 3 דקות

הפעם החלטנו לארח בבלוג שלנו לפוסט אורח מעניין את: ליאור ברקן - מנהל בית הספר הישראלי ל-NLP שייתן לנו 3 טיפים פשוטים לשיפור הביטחון העצמי והסיכויים להתקבל לתפקיד הבא.

כל מי שמסתובב בשוק העבודה יודע שכישורים הם דבר חשוב, ניסיון זה מעולה ויכולת התאמה היא נהדרת. רק שיש גורם אחד חשוב שאינו מופיע בקורות החיים ולא לומדים אותו באוניברסיטה או במכללה ולמרות זאת, הוא משפיע השפעה עצומה על סיכויי ההעסקה ועל הצלחת הקריירה שלנו. הגורם הזה הוא הביטחון העצמי שלנו.
עם השנים, למדנו להאמין שבטחון עצמי קיים ואנחנו פשוט צריכים לחזק אותו. עם זאת, ביטחון עצמי הוא לא זרע קטן שקיים בתוכנו ומחכה שנשקה אותו עד שיצמח ויפרח. בפועל, הוא הרבה יותר כמו שריר שצריך לפתח ולחזק עד שיהיה חזק מספיק לתמוך בנו, גם בסיטואציות קשות או מורכבות.

מה זה ביטחון עצמי?
הרבה מאוד אנשים מדברים על ביטחון עצמי כאילו שהוא עובדה מוגמרת. מרצים וסופרים מספרים לנו איך אפשר לחזק אותו. אחרים, מספרים לנו מה אמור להוריד אותו. עם זאת, חלק גדול מכמות המידע העצומה הזו מתנגש האחד עם השני ועשוי ליצור לנו קצת בלגן בראש. לכן, חשוב שנעשה קצת סדר בראש ונפשט את ההסבר.
על מנת לפשט את העניין, נגדיר ביטחון עצמי כמיומנות נרכשת המאפשרת לנו לסמוך על יכולתנו לבצע את מה שאנחנו אמורים לעשות. כל אחד מאיתנו סומך על היכולות שלו לשבת, לקום וללכת. עם זאת, כשאנחנו נדרשים להציג את עצמנו ואת הכישורים שלנו, לפתע רבים מאתנו מאבדים את היכולת החשובה לסמוך על עצמנו ולהפגין את הערך שלנו.
חלק מהבעיה הוא מעין נתק בין היכולת שלנו ובין החלק בראש שנותן את ההוראה. כשצריך לעמוד, אנחנו נותנים את ההוראה ומבצעים אותה באופן אוטומטי וללא מחשבה. עם זאת, כשצריך לדבר בביטחון עם מעסיק פוטנציאלי, לפתע ההוראה אינה נשמעת כל כך סמכותית והפעולה פשוט אינה מתבצעת. במילים אחרות, חוסר ביטחון עצמי עשוי להיות בעיה בתקשורת שלנו עם עצמנו.
מכיוון שביטחון עצמי הוא תחושה שאמורה להיות תלויה רק בנו, חשוב להימנע מלחפש גורמים חיצוניים שיחזקו אותנו. במקומם, עלינו למצוא דרכים להפעלה אוטומטית של הביטחון העצמי שלנו שיהיו תלויות רק בנו ולהתאמן כדי לחזק אותם.

על מנת להפעיל יותר נכון את הביטחון העצמי שלנו נוכל להשתמש ב-3 הטיפים הבאים:

1. לדמיין ביטחון עצמי
כשיש לנו בעיות בתקשורת עם אדם אחר, ברור לנו שעלינו להתאים את התקשורת שלנו לתגובות שלו. בתוך הראש שלנו, הסיפור הוא מעט שונה. הדרך היעילה ביותר שבה אנחנו יכולים לתקשר עם התת מודע שלנו היא שימוש בדימויים.
ככל שאנו מדמיינים משהו בצורה חדה יותר, כך התת מודע שלנו מגיב אליו בצורה מיידית יותר. לדוגמה, אם רק לרגע נדמיין את עצמנו חותכים לימון צהוב וריחני במיוחד ואז סוחטים אותו לתוך הפה שלנו, הוא יתמלא ברוק בדיוק כמו שהיה מתמלא אם היינו עושים זאת במציאות.
באותו העיקרון, נוכל להשתמש כדי לחזק את הביטחון העצמי שלנו: נדמיין איך נראה ראיון מוצלח, כיצד נישמע כשנדבר בביטחון עם המעסיק הפוטנציאלי ונשים לב לתחושה שנרגיש כשנצליח להציג את עצמנו בצורה טובה. על ידי כך שנדמיין מצב שכזה, אנחנו "מסבירים" לתת מודע איך להרגיש ביטחון עצמי בראיון עצמו.
על מנת לחזק את התוצאה, נוכל לדמיין לטווח רחוק יותר כיצד ניראה בעוד עשור כשאנו מלאי ביטחון עצמי. חשוב לשים לב לדרך שבה אנחנו הולכים, מדברים ואפילו מניעים את הידיים. זה הזמן להניע את הדמיון אפילו יותר ולדמיין את עצמנו לפרטי פרטים עד שנרגיש את עצמנו שם, בעתיד, כשהאדם שאנחנו עכשיו הפך כבר ל"אני" היעיל יותר מהעתיד.
זהו אמנם תרגיל קטן ופשוט. עם זאת ההשפעה שלו עלינו היא עמוקה יותר משנדמה. לכן, חשוב לבצע אותו שוב ושוב כדי לחזק את ההשפעה שלו עלינו – וזה יקרה הרבה יותר מהר משנדמה לך!

2. לנהל יומן הצלחות וניצחונות
ביטחון עצמי, כפי שכבר הבנו, הוא יכולת ולא תכונה שנולדים איתה. לכן, כשהיכולת הזו עדיין אינה מפותחת מספיק, עלינו למצוא דרך יעילה לתמוך בעצמנו, בעיקר בזמנים שבהם אנחנו מתמודדים עם אתגרים שאיננו רגילים להתמודד איתם.
על מנת לחזק את עצמנו, עלינו ליצור "בנק" של זיכרונות טובים שמזכירים לנו את כל ההצלחות שלנו. על ידי כך, אנחנו מזכירים לעצמנו עד כמה היכולת שלנו כבר הוכיחה את עצמה בעבר. לכן, אנו יכולים לקנות לעצמנו יומן או פנקס שיתפקד כיומן הצלחות או יומן ביטחון עצמי.
בתוך יומן ההצלחות, נוכל לרשום את המקרים שבהם הצלחנו באותו התחום או בכלליות בחיים. עיון יומי בו (מומלץ אף בשעות הבוקר) יזכיר לנו את הצלחותינו וייצור פעולה כפולה – יעודד אותנו כשקשה ויוכיח לנו שאנחנו יכולים לסמוך על עצמנו.

3. להאט את המהירות
לעתים, אנחנו מתנהלים בקצב שהוא מהיר מאוד ואף מהיר מדי על מנת להספיק לעשות הרבה ככל האפשר. עם זאת, ההרגל להתנהל בקצב הזה, גורם לנו לפעמים לבצע פעילויות באופן נמהר שעשוי להסתיים בטעויות. אין צורך כמעט לציין כי תחושת הטעות או הכישלון עשויה לפגוע בביטחון העצמי שלנו.
לכן, נוכל להיצמד לטיפ הבא: בשלב הראשון, נשים לב לקצב הטבעי שלנו. אז, נתחיל להאט את קצב הפעולות, התגובות והדיבור שלנו. בצורה הזו, במקום להילחץ נרוויח זמן למחשבה, נירגע ונגיב טוב יותר לסביבה שלנו.
חשוב לציין כי אין צורך להאט מדי את ההתנהגות שלנו על מנת שלא להיתפש כמגוחכים. ההאטה בקצב צריכה להיות במידה, כשליש פחות מהקצב הרגיל שלנו. המידה שבה נוכל להיות יותר מחושבים בכל פעולה תעניק לנו גם הילה של ביטחון ותשדר כי אנו אדם שיודע מה הוא עושה ואינו נלחץ מהמתרחש מסביבו. או במילים אחרות: נרגיש ונשדר הרבה יותר ביטחון עצמי.

למציאת התפקיד הבא שלך

אין תגובות עד כה

כתיבת תגובה

שלחו קו"ח
שלחו קורות חיים

    צרף קורות חיים:
    סוג הארגון המבוקש?
    היקף משרה מבוקשת?
    מיקום גיאוגרפי מבוקש?
    סוג העסקה מבוקש?

    רגע... לפני שאתם הולכים, את קורות החיים שלכם כבר שלחתם?

    תנו לנו לדאוג לכם למשרה מעולה!

      צרף קורות חיים:
      סוג הארגון המבוקש?
      היקף משרה מבוקשת?
      מיקום גיאוגרפי מבוקש?
      סוג העסקה מבוקש?